3. partnertalálkozó - Pozson

Riport a pozsonyi SPARKS meeting-ről, 2014. Jan. 24-28.
Jobbágy Bernadett beszámolója


Ez a második meeting-em a SPARKS projekten belül. Közben már végzem a Feri által indított és vezetett Otthon a testben c. BMC alapozó-bevezető kurzust.
Már nem ismeretlenek az emberek, már sokkal jobban érzem a helyem a folyamatban, már kezd valódi képem lenni arról, hogy mi a szomatikus munka (bár korábban is foglalkoztam már, csak kevésbé tudatosan testtudati módszerekkel), és hogy ez mit jelent babákon, sérülteken illetve korai fejlesztésben. Már láttam Ildit, Sanyit, Ferit együtt dolgozni a FA csoportban (SPARKS laboratory, local activity). Lehet, hogy mindezek miatt, lehet hogy a mostani meeting szerkezete miatt, de sokkal jobban tudok kapcsolódni, mint Párizsban.

Az intézménylátogatás (magánóvoda integrált csoporttal, ép és sérült gyerekek együtt) itt is nagyon inspiráló. Mindig jó látni és érezni is azt, amiról szó van, így nekem az hogy a téma helyszínén vagyunk, sokat segít a befogadásban, még akkor is, ha a konkrét foglalkozást csak filmen nézhettük. Jó volt az igazgatónőt hallgatni, szembesülni a problémáikkal (kormányzati/pályázati kategória vs. élethelyzet, integrált csoport előnyei és adminisztrációs nehézségei, anyagi és fizikai korlátok, stb.) és látni az elkötelezettséget. Az elfogadóbb társadalom építése valahol itt kezdődik azt hiszem... hogy nem elkülönítjük, hanem abban segítjük egymást, hogy hogyan tudunk együtt lenni. Végülis ez volt a cél a MAIA-ban is, hogy amint lehet „rendes” iskolába, integrált közösségbe kerüljenek az ott tanuló autista gyerekek. És természetesen Roman és Angelika mozgáscsoport vezetéséből, és annak megbeszéléséből is volt mit elraktároznom.

   



A szombati és vasárnapi napok nyitottak voltak a helyi szakmai közösség számára. Három hasonló blokk volt: Anka, Thomas és Gloria blokkjai. Ezek mindegyike alapvetően úgy épült fel, hogy:

saját élmény » verbális tudatosítás » gyakorlati alkalmazás megfigyelése

ami számomra egy jól követhető és értelmezhető szerkezet volt. Persze mivel nem nagyon írtam, már csak homályosan emlékszem vissza, hogy milyen fókusszal vezették az órát. Arra emlékszem, hogy mikor Angelikval voltam párban (már nemtudom hogy Anka vagy Thomas blokkjában, talán inkább Ankáéban), nagyon éreztem a hatását annak, hogy babát vár... és hogy nem tudom, mennyire vadulhatunk, vagy mennyire kell féltenem, és ő is magát (pl. nem szerencsés ha hasra esik). 


Anka talán tengellyel dolgozott, meg tengely-periféria viszonnyal, és a talp érintésével, Thomas pedig ha jól emlékszem az ellenállással (becsomagolás, megszorítás, referencia-érzet, stb.). Ja, igen: a befogadó „passzív” és a motoros „aktív” fázisok egymásutániságával, és az átmenetekkel foglalkoztunk Anka vezetése alatt (konkrétan nem tudom, mit csináltunk), meg az átmenet (transition) idejével, folyamat jellegével, minőségével és fontosságával. Hogy már a megfigyelés is kapcsolat. És ezeknek a folyamatos, spirális egymásba kapcsolódását tudatosítottuk, amit aztán a Zinkával való munkában is láthattunk (observing, transition into touch, listening through touch, support, etc. cool down till receptive touch again, transition to next phase, etc.).

Thomas órája után megint rátértünk a megfigyelési szempontokra, amit még Párizsban Isabel Ginot előadásában hallottunk, és ismét úgy néztünk videót (most azt, amelyiken Thomas Henzo-val dolgozik), én „külső Thomas” fókusszal. Jó volt látni és érteni a szivacsaba és ölelésbe csomagolást-szorítást, mint az ellenállással való tudatos munkát. Mondjuk volt egy pont, ahol azt éreztem, hogy az egész annyira intim, hogy lehetetlen uralni az érzelmeket, és egy pillanatra azt éreztem, mintha elmosódnának a határok a szakember és az ember (aki pl. a saját gyermekét tartja az ölében) között.


Gloria óráján inkább voltam megfigyelő (kamera), és csak kicsit léptem be, akkor is inkább a saját testem átmozgatása végett. Nagyon élveztem viszont figyelni a többieket befelé- és egymásra figyelés közben, tánc közben. Emilie pl. teljesen feldobott a végén a dinamikussá váló improvizációjával. Gloria a front-back-middle body-val dolgozott, space and body space, up and down, a „hogyan”-nal, vagyis a mozdulat minőségével foglalkozott. Aztán egy térkép segítségével összesítette a folyamatot, ami nekem (még) nem teljesen értelmezhető... vagyis nem étrem, hogy mi a „térkép”-vonatkozása. Viszont jól összefoglalta az óra fókuszait. Utána láttuk Leóval dolgozni. Aztán (kicsit időhiány miatt is), a Leo-s session után/végén megint egész csoporttal foglalkozott, vagyis megint valami folyamatot vezetett, amit Ferivel a szélen ülve néztünk. Így láthattuk azt is, amikor a szülők már hazafelé készülődve öltöztetni kezdték az addigra „összeállt” gyereket, aki a gyorsabb, funkcionálisabb érintések hatására kicsit megint szétesett. Ezt Carla, aki ott volt velük végig, nem érezte. Mindegy, ez megint az átmenetek fontosságára hívta fel a figyelmem. Meg hogy a „való életben” hogyan lehet alkalmazni ilyen szintű egymásra figyelést.

 

A vasárnap délután kevéssé kötött le (prezentációk országonként, nyitott fórumként a helyieknek). A képek jöttek csak be inkább a tudatomba. Örülök, hogy végül Feri bemutatkozójához is tudtam képeket rendelni (laboratory a Koraiban, Köztes Tér c. előadás).

Hétfő és kedd: a hivatalos részek. Lassan ennek is kialakul a formája, időkerete, szokása. Ez valami megnyugtató biztonságot ad. A szombat délelőtti kiscsoportos reflexió nagyon inspiráló volt. Jó volt egy csoportban (Arts and Creativity small group) lenni Laurával, Emily-vel és Lizával, és művészetről beszélni. És azt érezni, hogy van közöm hozzá, hogy lassan egyenrangú partnerré érek bizonyos helyzetekben.
A délután folyamán a helyi történésekról számoltunk be egymásak, ami adott pár ötletet illetve inspirációt/megerősítést (pl.: somatic holyday for families,  experimental anatomy classes for medical students, family BMC session).
Mindezek után Glóriával még beszélgettünk, teljesen privát, mert érdekelte az értelmi akadályozottakkal való munka. (Mondjuk ő pszichiátrián kezd valamit, ami azért más terület.) Viszont valahogy rátértünk az egyesületi ügyeinkre, és ő is a tagság bővítését (támogatói tagság, széles társadalmi támogatottság) javasolta, és adott pár ötletet ennek irányában. Szerinte pl. alap lenne, hogy a szülők, akiknek a gyerekével foglalkozunk, pártolótagok legyenek!!!

Kedden a szervezési kérdéseké volt az idő, illetve a terminológia kérdését végre érdemben meg tudtuk vitatni. Abban maradtuk, hogy országonként megírjuk, hogy mik a jelenleg elfogadott kifejezések, és mi az, amit már meghaladtunk (nincs határideje egyelőre).

Riportok kapcsán:
·      szeméyes reflexió (ez),
·      small group summary (már a dropboxban az én csoportomé),
·      áprilisra egy írott összefoglalót készít mindenki a helyi aktivitásról, intézményi kapcsolatról, stb. (nevek pontossága, könnyebb érthetőség, későbbi Gruntvig riport előkészület, stb. végett)

Végül Carla kibontakozott a dolgozatában részletezett teória megosztásában, ami egyébként nagyon érdekes volt. A „means”-ről (Feri, mi volt erre a magyar fordításod?), vagyis az „action” (intention) és „end” (goal) gözti tér tudatosításáról, tágításáról, a szokások megváltoztathatóságának helyéről beszélt és rajzolt. Az jutott eszembe, hogy érdekes lenne a teljes dolgozatot lefordíttatni (Heléna-Greg?) magyarra, mert szívesen elolvasnám.

 



Budapest, 2014. február 10.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése